Topp 10 tips för bättre marknadsföring

1. Se till att du har en tydlig målgrupp. Att veta vem du vill nå med din marknadsföring är A och O. Om du inte vet vilka dina kunder är kan det vara svårt att veta hur man ska nå ut till dem på ett effektivt sätt.

2. Gör research för att ta reda på vad som fungerar för just din målgrupp och bransch. Det finns ingen magisk formel för hur man gör den perfekta marknadsföringen, men det finns massor av information ute på internet som kan ge dig en bra grund att starta från.

3. Satsa pengar på bra reklam och annonsering, det lönar sig oftast till slut. Du behöver inte spendera miljoner, men se till att investera i riktigt bra reklammaterial (som t ex professionella bilder) och placera dina annonser där de verkligen kommer att synas av din målgrupp (exempelvis Facebook om du vill nå ut till unga vuxna).

4. Utveckla ett starkt varumärke med en klar profil och identitet som skiljer sig från dina konkurrenter – detta gör det lättare för potentiella kunder att minnas dig! Ett snabbt tips är att använda logotypen och/eller färgerna från ditt varumärke flitigt i all marketing-material (bilder, videos etc.) så blir associationen snabbare gjord hos tittarna/lyssnarna/läsarna etc..

5. Ha alltid en plan B i backspegeln, things happen and Murphy’s law says that ”whatever can go wrong will go wrong” – satsa aldrig helhjärtat på EN enda marknadskanal eller strategi; ha alltid backup-planer redo om ngt skulle strula med initialplanen! Detta innebär dock inte per automatik att man skall sprida sin energi jÄmt mellan allting utan istf focusera mer resurser mot den strategi/marknadskanal som bedöms ha störst potential just nu…men again: always have a backup plan .

6 Mindre är oftast mer – less is more they say! Enklare budskap, mindre text, fler bilder & videos is often the way to go numerdays since people generally have shorter attention spans and are constantly bombarded with marketing messages from all sides.. Sajtvisningar & blogginlÄgg med mycket text orkar ofta folk inte scrolla igenom = missade potentiella kunder 🙁 Tricket Är dock fortfarande att lyft fram de absolut viktigaste egenskaperna & benefit your target audience will get by using your product or service instead of competitors’ stuff…phew that was a mouthful! Sorry about that 😉 Anyway the point being: don’ try to sell everything to everyone in one message but rather focus on fewer key points & benefits and leave some things unsaid – let customers use their imagination a bit too 😉 Exempel: if you offer many different services it can be good idea to create separate landing pages for each service so people aren’ get overwhelmed by too much information at once which could lead them to not take any action at all out of frustration…better have them land on a simple page where it’s very clear what specific thing they should do next right? (= sign up for your newsletter / book a meeting / download an ebook / buy your product etc.)

7 Försök stick ut ur mängden – provocera positivt genom olika former av content marketing – stories , video , event , influencers mm . Det finns idag otrolig massvis av olika content marketing-inslag – testandet av olika mixar ÄR dock avgÖrande ! Har ni exempelvis hittat ett visst format av blogginlÄgg som ger extra mycket trafik / leads – SPINNA VIDARE PÅ DETTA ! Kom ihÅg : Content is King but context is God 🙂 . In other words : make sure your content reaches the right people at the right time through the right channels 🙂 Exempel : En studie visade recently that 4 out of 5 consumers actually prefer watching live video from brands over reading blogs …this means that if you haven’ been doing any live streaming via Instagram Stories or Facebook Live lately it might be high time to start testing this out asap 😉 Who knows – maybe YOUR target audience feels exactly the same way as those 80% ?!? And even if only half of them does …well then 50% more engagement than before ain’t too shabby either now is it 😉 So get creative and dare to try new things while always keeping track of what works best for YOU and YOUR specific business goals <3

Utnyttja sociala medier

I dagens samhälle är det svårt att undvika sociala medier. Vi använder dem för allt från att kommunicera med vänner och familj till att hålla oss uppdaterade på nyheter och trender. Företag använder också sociala medier för marknadsföring och reklam. Oavsett om du gillar det eller inte, sociala medier är här för att stay- så varför inte utnyttja dem?

Du kan börja genom att skapa en profil på de olika plattformarna. Se till att du följer personer och organisationer som delar dina intressen. Detta gör det enklare för dig att hitta relevant information och material. Sociala medier är också bra för networking. Du kan träffa nya människor, bygga relationer och lära känna andra i din bransch eller field.

Det finns många saker du kan göra på social media, men det viktigaste är att ha kul!

Använd gästbloggning

Gästbloggning är en mycket effektiv metod för att driva trafik till din egen blogg. När du skriver ett gästinlägg på någon annans blogg så kommer det att visas upp en länk till din egna blogg i den texten. Detta är ett bra sätt att få exponering för din blogg och dess innehåll, och kan leda till fler läsare och potentiella kunder.

Skapa en bra blogg

Det finns ingen facitlista på hur man skapar en bra blogg, eftersom det beror helt på vad du vill att din blogg ska vara. Vill du ha en personlig blogg där du delar med dig av tankar och åsikter? Eller kanske en informativ blogg om ett specifikt ämne? Oavsett vilket så finns det några allmänna tips för hur man startar och drivar en lyckad blogg.

Först och främst bör du tänka ut ett tydligt syfte med din blogg. Vad vill du uppnå med den? När du vet detta kan du börja planera innehållet i form av texter, bilder, videoklipp etc. som passar ihop med målet. Dessutom är det smart att hitta ett unikt tema eller nichen för din blogg, som gör den intressantare för läsarna. Att ha regelbundna uppdateringar är också viktigt – se till att posta nya inlägg ofta nog så att folk har anledning att komma tillbaka men inte så ofta att de blir trötta på ditt innehåll.
En av de stora utmaningarna när man driver en blogg är att engagera läsarna och faktiskt få dem att läsa det man skriver (och gilla det). Det handlar mycket om marknadsföring – ju fler som känner till din blogg desto större chans är det att de besöker den regelbundet. Promotera ditt innehåll på sociala medier, bygg upp relationser med andra bloggerskor/bloggerskar och delta i olika online-communitys runt om ditt tema/niche. Genom hard work och dedication kan du absolutely skapa en fantastisk blog!

Se till att ha unikt innehåll

Säkerställ att ditt innehåll är unikt. Innehåll som inte finns någon annanstans på nätet kommer att skicka starka signaler till Google och andra sökmotorer om vad din webbplats handlar om. Detta kommer i sin tur gynna din webbplats i sökresultaten och hjälpa dig att skaffa fler besökare. Att ha unikt innehåll är dock inte alltid enkelt, det tar ofta tid och ansträngning för att skapa innehåll som verkligen står ut från mängden. Men det lönar sig, både för din trafik och ditt företag.

Var aktiv på olika forum

För att lyckas med något, är det important att vara aktiv på flera olika forum. Detta gäller inte bara för personlig utveckling och karriär, utan även i livet i allmänhet. För att hitta rätt information och fatta bästa beslut, måste man vara aktiv och delta i diskussioner på olika plattformar. Detta gör det möjligt för en person att se problem från flera olika perspektiv och därför hitta lösningar som andra inte ens skulle tänka på. Det är dock viktigt att komma ihåg att man inte kan finnas på alla forum hela tiden, så man måste välja de forum som passar en bäst och focuserat sig på dem istället.

Kategorier: