Facebook är världens största sociala nätverk. Det grundades 2004 av Mark Zuckerberg och har idag cirka 2,3 miljarder användare. Facebook erbjuder en plattform för människor att dela information och kommunicera med varandra. I USA är det mycket vanligt att folk i alla olika åldrar använder Facebook, men i Sverige är det främst unga personer som är aktiva på sajten.
Det finns många olika sorters innehåll på Facebook – allt från privata bilder och statusuppdateringar till nyheter och reklam. Oftast handlar det om personlig information som man delar med sin familj och vänner, men det finns också ett antal grupper och sidor som man kan gilla där man kan diskutera allt mellan himmel och jord. Detta gör Facebook till en mycket intressant plats för marknadsförare eftersom de har tillgång till massor av data om hur vi beter oss online.
Positivt med Facebook är att det finns möjlighet att connecta med människor från hela världen, hitta gamla vänner, läsa intressanta artiklar samt se roliga videos/memes etceteras. Nackdelarna är dock flera; exempelvis tar det mycket tid (oftast onödig tid), man blir lite avtrubbad från verkligheten samtidigt som ens privatliv blir offentligare – vilket kan vara skadligt i extrema fall dvs cybermobbing etceteras . En annan farhåga people ha is ”fake news”-phenomenet dvs falska nyheter sprids snabbare via social media than traditional media outlets due to the algorithm that dictates what we see in our feed as well as confirmation bias (we tend to only read things that confirm our existing beliefs).
Kort sagt: trots dess negativa aspekter så fortsätter facebook att vara den ledande social media plattformen – troligen pga dens enorma anvenderbas samtigs relativ enkelhet/intuitivitet
Vad är Facebook?
Facebook är ett socialt nätverk som lanserades 2004 av Mark Zuckerberg. Det gör det möjligt för användare att skapa en profil, ladda upp bilder och videos, skicka meddelanden och hålla kontakten med vänner och familj. Facebook har idag över 2 miljarder aktiva användare världen över.
Varför skapades Facebook?
Facebook grundades 2004 av Mark Zuckerberg med syftet att skapa en plattform för studenter på Harvard att kommunicera med varandra. Facebook växte snabbt och blev snart öppen för alla användare, inte bara studenter. Idag är Facebook en av de mest populära sociala nätverken i världen med fler än 2 miljarder aktiva användare per månad. Anledningen till dess framgång ligger delvis i dess enkla design och funktionalitet, men också i det faktum att det är ett gratis tjänst. Det finns inga kostnader involverade för användare att registrera sig och skapa en profil, vilket gör det mycket lockande jämfört med andra sociala nätverk som kräver abonnemangsavgifter.
Hur fungerar Facebook?
Facebook är ett socialt nätverk som lanserades 2004 av Mark Zuckerberg och andra studenter vid Harvard University. Sedan dess har Facebook blivit en av de mest använda tjänsterna på internet, med mer än 2 miljarder aktiva användare per månad. Facebook är gratis att använda och registreringen tar bara några minuter. När man har skapat ett konto kan man börja ladda upp bilder, dela inlägg och kommentera andras inlägg. Man kan också skapa grupper för olika intressen eller chatta med sina vänner i realtid.
Vilka fördelar finns det med att använda Facebook?
Facebook är ett av de mest använda sociala medierna i världen. Det finns flera fördelar med att använda Facebook. Man kan hålla kontakten med vänner och familj, dela bilder och filmer, delta i olika grupper samt spela spel. Dessutom är det en bra plattform för företag att marknadsföra sig på. Facebook har också en sökfunktion som gör det möjligt att hitta personer, grupper och sidor som man kanske inte kände till innan.
Vilka risker finns det med att använda Facebook?
Facebook är ett av de mest använda sociala medierna i världen. Enligt en undersökning från Statista, uppgick antalet aktiva Facebook-användare till 2,23 miljarder i januari 2018. Detta gör Facebook till det tredje största landet i världen om man räknar in befolkningen. Trots dess popularitet, finns det många risker med att använda Facebook. Här är några av de vanligaste riskerna:
1. Personuppgiftsläckage: I mars 2018 lanserades en app som kallades Cambridge Analytica, som samlade in information från 87 miljoner Facebook-användare utan deras vetskap eller samtycke. Detta var möjligt genom att fuska sig in i den personliga informationen hos dessa användare via deras vänner på Facebook. Informationen inkluderade olika typer av data såsom politiska preferenser och demografisk information. Syftet med appen var att använda den insamlade informationen för politically orientated reklam och marknadsföring purposes. På grund av denna händelse har massor av människor blivit oroliga över hur trygg deras personuppgifter på Facebook verkligen är.
2.) Sekretessrisker: Nyligen publicerades det en studie som visade att sextio procent av alla unga vuxna delar sin platsinformation på sociala medier, trots vetenskaplig bevisning för att detta kan leda till sekretessproblem. Saker du laddar upp på social media – bilder, texter, videoklipp etcetera – kan visas för vem som helst om du inte har bra sekretessinställningar . Och naturligtvis finns det folk som hackar sig in i olika konton för illvilja syften (som vi redan nämnt). Detta betyder att din privata information inte alltid är så privat som du tror den är nuförtiden – speciellt inte om du delar den online via social media-kanaler såsom Facebook . Om du vill ha mer kontroll over din onlineprivatliv , behöver du vara mycket mer selektiv med vilken typ av information om dig sjlv you share on the internet and with whom you share it .
3.) Risiken associated with ”fake news”: Ett annat problem facebook is facing today is so-called ”fake news”. Det finns m many olika definitioner of what ”fake news” actually is , but generally speaking we can say that it’s about false or misleading information spread intentionally to deceive people . The spread of fake news has become a big problem on facebook and other social media platforms because it’s very easy for anyone to post anything they want – regardless of whether it’s true or not . And since people tend to trust what they read on facebook , this can lead to a lot of misinformation being spread around . This is particularly problematic during election periods when people might make decisions based on false or misleading information they’ve seen on facebook without realizing that it’s not accurate .