Det är väldigt lätt att göra fel när det kommer till ditt företags sociala medier. Här är fem vanliga misstag:
1. Att inte ha en strategi. Innan du startar ett konto på en social media-sajt, tänk igenom vilket mål du vill uppnå med det. Vill du skapa ett starkare varumärke? Bygga relationer med kunderna? Eller öka försäljningen? Om du inte har ett mål i åtanke, kommer ditt företag snabbt att falla in i onödan och bli bortglömd av användarna.
2. Att inte hålla sig aktuell. Social media-plattformar som Facebook och Twitter flyttar snabbt framåt och det gör också dina konkurrenter. För att hitta din publik på sociala medier, måste du ofta uppdatera ditt innehåll och ta reda på vad som är populärt just nu. Annars riskerar ditt företag att hamna bakom de andra och misslyckas med sina social media-kampanjer.
3. Att posta irrelevant innehåll. Naturligtvis vill du dela information om dina produkter och tjänster på socialmedia, men det finns gränser för hur mycket av den typen av reklam som folk kan tolerera innan de blir trötta på det hela tiden . Ditt inneháll maste vara relevant for din publik annars riskerar man baral spola ner allting ni jobbat sa hard for.. Missbrukar man sin position pa en plattform kan man bli straffat med minskad trafik till sidornainteressanta artiklar som sedan leder till mindre salg over tid.. Det ar mycket lattare sag than gjort nar all verksamhet handlar om precis samma sak – men se till at test a olika approachs , hoppa pa trender i god tidoch framforallthitta unika hookssom gor just er verksamhet speciell! Har ni ingen aning hur man googlar ratta hashtags ? Anvanda webbutvecklingstjanster ! De flesta vet knappast hur stor roll hashtags far nar det galler ranking i olika algoritmer..
4 Pa grund av bristen pa relevant information , postar manga foretag istallet massor av irrelevanta blogginlagg . Detta far dem naturligtvist radda ner listornahoga upp i resultaten . Inga besokare betyder inget salg … need we say more ? Test a istallet genomforsoka olika metoder for bloggaroch sen analysera vad som fungerade baste . Kategoriserainlaggen – massor av taggar irriteraraftonbladets lasareshoppingspaningarnojsiga tipsexempelvis : #mode #design #inredning etceteravisa endast de tre senaste posternaoftast racker det 5 En bra balans mellan personlighet / ansvarighet / professionalism behovs#socialmediamarketingprofessionalsocialmedia
Postar för sällan
När det kommer till sociala medier och bloggar är det viktigt att man postar regelbundet. Detta gör man för att hålla sina läsare intresserade och för att visa att man är aktiv. Om man postar för sällan kan läsarna glömma bort ens blogg eller profil, och detta är något som man vill undvika. Att ha en aktiv blogg eller profil på sociala medier kräver dock tid och engagemang, något som inte alla har.
Ingen strategi
Det finns olika strategier för olika spel och det är viktigt att ha en bra strategi om man vill vinna.Men det finns inget som heter ingen strategi och det är inte alltid bra att ha en strategi. ibland kan det vara bättre att bara gå ut på banan och slå lite grövre eller använda sin intuition istället för att tänka igenom varje drag noga. Man kan säga att ingen strategi är den bästa strategyen i vissa fall.
Många bilder utan text
På internet finns det många bilder utan text. Dessa bilder är vanligen fotografier eller grafiska representationer av något. De flesta av dessa bilder har inte någon text eller rubrik som beskriver dem, och detta kan ibland göra det svårt att förstå vad de föreställer. Bilderna kan ha olika teman, såsom naturen, djur, människor eller platser. Ibland är det enbart estetiskt tilltalande bilder, medan andra gånger kan de vara mer informativa och visa exempelvis hur en viss plats ser ut eller hur en viss process fungerar.
Otillräckligt engagerande innehåll
Folk tittar på YouTube för underhållning, intressanta historier och annat innehåll som de uppskattar. Därför är det viktigt att YouTubers skapar engagerande innehåll som tittarna kommer att vilja se. Om ett YouTuber bara laddar upp videor av sig själv pratande i en monoton röst, kommer deras publik snart tröttna och gå till någon annan kanal. För att hålla fast publiken måste man skapa spännande innehåll som folk vill se, oavsett om det handlar om roliga sketcher, personliga berättelser eller djupgående analyser.
Fel målgrupp
Målgruppsanalys är ett viktigt steg i marknadsföringsprocessen, och det är lätt att göra misstag när man väljer en målgrupp. En av de vanligaste felen är att inte specificera tillräckligt noga vilka kundsegment man vill rikta sig till. Detta kan leda till att budskapet blir för diffust och spritt och därför inte når fram till den grupp som man hade tänkt sig. Att vara för allmängiltig istället för specifik är ett annat typiskt fel – det finns ingen magi i orden ”alla” eller ”alla kvinnor”, utan en bra målgruppsanalys bör innehålla segmenterade grupper med gemensamma drag såsom livsstil, beteende, social status etc. Det går givetvis inte alltid att undvika overlapning mellan olika målgrupper, men det är important att ha klarhet i vem ens budskap riktar sig främst till.